مشاوره و انجام پایان نامه

7 گام اصلی برای نگارش یک پورپوزال صحیح و اصولی را بشناسید!

گام اول: مشخص نمودن موضوع تحقیق

انتخاب موضوع پژوهش اولین و مهم ترین مرحله برای شروع پورپوزال نویسی می باشد. پژوهشگر باید ابتدا مشخص نماید که روی چه موضوعی قصد مطالعه و پژوهش دارد. انتخاب عنوان و موضوع درست و در سطح مناسب در نوشتن یک پایان نامه بسیار اهمیت دارد. متاسفانه سطح بسیار پایین موضوعات برخی از پایان نامه ها در دوره تحصیلات تکمیلی و پرداختن به موضوعات بسیار سنگین در دوره های پایین تر، کیفیت تحقیقات ارائه شده را کاهش داده اند.
به طور کلی موضوع پورپوزال یا پایان نامه باید دارای شرایط زیر باشد.
نو و بدیع باشد.
متناسب با نیاز های روز جامعه باشد و در نهایت راهکاری برای حل مشکل ارائه نماید.
در راستای حوزه کاری و تخصصی فرد باشد.
قلمرو های مکانی و زمانی و همچنین اهداف تحقیق باید در عنوان مشخص باشند.
موضوع انتخابی باید قابلیت اجرایی داشته باشد.
به صورت جامع، مختصر، واضح و غیر سوالی نوشته شود

گام دوم: بیان مسأله

بیان مسئله در واقع تشریح مشکلات و تعارضاتی می باشد که باعث ایجاد سوال در ذهن دانشجو گردیده است. در واقع می توان گفت که مسئله مطرح شده در این بخش، همان سوالی است که ذهن پژوهشگر را درگیر خود کرده و هدف پژوهشگر از طرح سوال ریشه یابی مشکلات به وجود آمده و ارائه راهکارهایی برای رفع آن ها است. بهترین بخش برای توضیح دلایل به وجود آمدن این سوال، بخش بیان مسئله می باشد. در این بخش توجه به عملی بودن مسئله مورد پژوهش، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. چرا که باید هیات تصمیم گیرنده متقاعد شوند که با انجام این پژوهش، یک محقق به دستاورد های جدید خواهد رسید به همین دلیل محقق باید مطالعات خود را بر اساس مستندات انجام دهد.

گام سوم: پیشینه پژوهش

در کارهای تحقیقاتی یکی از بخش هایی که بسیار مورد توجه قرار می گیرد پیشینه تحقیق است که به آن litrature review یا مرور ادبیات می گویند. در این بخش پژوهشگران باید تحقیقات انجام شده هم راستا با پژوهش خود را بیان نمایند. که برای این کار رجوع به مدارک و اسناد حول موضوع انتخاب شده، برای افزایش آگاهی ضروری می باشد. از اهداف پیشینه تحقیق می توان به موارد زیر اشاره نمود:
جلوگیری از دوباره کاری و سرقت ادبی
بهره مندی از تجربه های پژوهشگران گذشته
آشنایی با نقاط ضعف و قوت پژوهش های پیشین

گام چهارم: تعیین اهداف پژوهش

در این بخش پژوهشگر باید اهداف کلی و اهداف ویژه و کاربردی انجام تحقیق را به روشنی مشخص نماید. اهداف کلی اهدافی هستند که به طور مستقیم از موضوع پژوهش ناشی می شوند. اهداف کاربردی نیز اهدافی هستند که نشات گرفته از مسئله پژوهش و اهداف کلی هستند و یا به عبارتی زیر مجموعه اهداف کلی هستند. این اهداف مشخص می کنند که چه چیزهایی در این پژوهش، تحقق می یابند و چه چیزهایی تحقق نخواهند یافت.

گام پنجم: مفروضات پژوهش

در واقع فرضیه های یک پژوهش پیشنهاد یا پیش بینی های منطقی هستند که پس از آزمون و خطا و بررسی یافته های پژوهش رد یا قبول می شوند. همانند اهداف تحقیق، فرضیه ها نیز باید به طور کامل، واضح و روشن و با استفاده از واژه های قابل اندازه گیری بیان شود. البته لازم به ذکر است که پذیرش یا رد فرضیه هیچ گونه اثر سویی بر تحقیق یا محقق نخواهد داشت.

گام ششم: روش ها و مراحل اجرا پژوهش

یکی از نکات مهمی که یک محقق باید در زمان انجام پژوهش به آن توجه نماید ارائه روش های انجام تحقیق می باشد. اشاره به روش های گرد آوری داده ها، جامعه آماری و نمونه مورد آزمایش، روش های نمونه گیری، ابزار و روش های جمع آوری اطلاعات و داده ها از مواردی هستند که باید در این بخش به آن پرداخته شود.

گام هفتم: منابع و مآخذ

یکی از نکاتی که در نوشتن پورپوزال و پایان نامه باید در نظر داشته باشید استفاده از منابع علمی معتبر و به روز می باشد. تمامی داده هایی که در متن به آن اشاره شده باید با ذکر منبع در این قسمت از پورپوزال نوشته شود.

چگونه یک پورپوزال یا طرح پیشنهادی بنویسید؟

مخاطبان خود را مشخص کنید.

باید مطمئن شوید که در مورد مخاطبان خود فکر می کنید و در مورد موضوع خود قبل از شروع نوشتن آنچه که قبلا می دانید یا نمی دانید و این به شما کمک خواهد کرد که ایده های خود را با تمرکز بیشتر و موثرتر ارائه دهید. ایده خوبی است که تصور کنید خوانندگان شما مشغول خواندن یا در حال خواندن هستند، و نه مستعد به دادن ایده های خود به هر مورد خاص در حقیقت توجهی به ایده های شما ندارند .چه کسی پورپوزال شما را خواهد خواند ؟ آن‌ها چه میزان آشنایی با موضوع شما دارند ؟ برای تعریف و ارائه اطلاعات پس‌زمینه اضافی به چه چیزی نیاز دارید؟لحن خود را تغییر دهید تا انتظارات و خواسته‌های برآورده نشده خود را برآورده کنید .آن‌ها چه می‌خواهند بشنوند ؟ موثرترین راه برای رسیدن به آن‌ها چه خواهد بود ؟ چطورمی‌توانید به آن‌ها در درک آنچه سعی دارید بگویید کمک کنید ؟

موضوع خود را تعریف کنید.

برای شما روشن است که مسئله چیست، اما آیا این موضوع هم برای خواننده تان روشن است؟ همچنین خواننده شما معتقد است که شما واقعا می دانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنید؟ شما می‌توانید از شخصیت خود، یا نوشتن شخصیتتان، با استفاده از شواهد و توضیحات درتمام این پورپوزال برای پشتیبانی از اظهارات خود حمایت کنید .با تنظیم مسئله به درستی، شما شروع به متقاعد کردن خواننده می کنید که فرد مناسب برای توجه کردن آن هستید. وقتی این قسمت را برنامه ریزی می کنید، در مورد موارد زیر فکر کنید :
وضعیت این مساله به چه صورت اعمال می‌شود؟
دلایل این موضوع چیست ؟
آیا ما مطمئن هستیم که آن‌ها، و نه دیگران، دلایل اصلی هستند ؟ ما از کجا مطمئن هستیم ؟
آیا تاکنون کسی سعی کرده‌است با این مساله مقابله کند ؟
اگر بله چرا ؟ آیا این کار موثر بوده‌است ؟
اگر نه، چرا نه ؟
نشان دهید که تحقیق و ارزیابی جامع در مورد این موضوع انجام داده اید.

راه‌حل خود را مشخص کنید.

راه حل شما در یک پورپوزال باید صریح و آسان باشد تا درک شود. زمانی که موضوع را مشخص کردید، چگونه می‌خواهید آن را حل کنید ؟ موضوع خود را تا جایی که ممکن است به بخش های کوچک تر تقسیم کنید تا قابل اجرا گردد .در یک پورپوزال شما باید یک مشکل را تعریف کرده و برای آن راه حلی ارائه دهید که خوانندگان بدبین و شکاک از آن حمایت کنند . هدف اصلی شما این است که به طور کامل به اهداف پروژه خود دست پیدا کنید . به راه‌حل های خود در رابطه با اهداف تعیین شده در ژورنال فکر کنید . اهداف فرعی اهداف دیگری هستند که شما می‌توانیددر پروژه خود آن ها را به دست آورید. یک روش مفید برای فکر کردن در مورد راه‌حل شما عبارت از ” پیامدها ” و ” نتایج “است . به عنوان مثال , اگر پورپوزال شما برای یک پروژه کسب‌ وکار است و هدف شما “افزایش سود ” است , یک نتیجه ممکن است ” سود بردن از 100000 دلار ” باشد. برای مثال اگر پورپوزال شما در مورد یک پروژه علمی باشد می‌تواند یک واکسن یا یک داروی جدید را تحویل دهد . خوانندگان پورپوزال ها بدنبال نتایج هستند , زیرا آن‌ها بهترین گزینه برای تعیین “ارزش ” پروژه هستند .

مولفه‌های سبک را در ذهن خود داشته باشید.

بسته به پورپوزال شما و این که چه اشخاصی آن رامی‌خوانند , باید برای تناسب با سبک خاصی از افراد نوشته تان را آماده کنید .آن‌ها چه انتظاری دارند ؟ آیا آن‌ها به نوشته شما علاقه دارند ؟چطور می‌خواهید قانع‌کننده باشید ؟ پورپوزال های پیشنهادی می‌توانند از درخواست‌های عاطفی استفاده کنند , اما همیشه باید بر حقایق به عنوان بستر اصلی بحث تکیه کنند . برای مثال , پیشنهاد شروع یک برنامه حفاظت از گونه پاندا می‌تواند به این موضوع اشاره کند که برای فرزندان نسل‌های آینده چقدر غم‌انگیز است که هرگز یک پاندا را نبینند , اما نباید در آنجا متوقف شود . لازم است استدلال خود را بر روی حقایق و راه‌حل‌های پیشنهادی برای متقاعد کردن دیگران مطرح کنیم .بیش از حد , کلمات اختصاری مبهم , یا زبان پیچیده در نوشتار خود استفاده نکنید . در صورت امکان به زبان ساده و رک بنویسید.

یک طرح کلی بنویسید.

این بخشی از پورپوزال نهایی نخواهد بود , و به شما کمک می‌کندافکارتان را سازماندهی کنید . دقت کنید که قبل از شروع همه جزئیات مربوطه را بدانید . طرح کلی تان باید شامل مشکل شما , راه‌حل شما , نحوه حل آن, چرا که راه‌حل شمابهترین است , و یک نتیجه‌گیری باشد . اگر شما یک پیشنهاد اجرایی را بنویسید، باید مواردی مانند تجزیه و تحلیل بودجه و جزئیات سازمانی را شامل شود.
اگر زمان کافی برای نگارش یک پورپوزال اصولی ندارید و از پرداخت هزینه های زیاد و دریافت کارهایی با کیفیت بسیار پایین خسته شده اید، ما به شما موسسه علمی پژوهشی ایرساگستر را توصیه میکنیم.موسسه علمی پژوهشی ایرساگستر با بیش از 18 سال تجربه کاری در تمامی مراحل از انتخاب موضوع تا روز دفاع در کنار شما خواهد بود. جهت ثبت سفارشات خود همین حالا با مشاوران ما تماس بگیرید…

فهرست